Ny kärlek!

Hehe! Oroa er inte, det är inget snurrigt med mitt förhållande utan det är en ny musikalisk kärlek jag menar. Alla som känner mig vet ju att jag är "ganska" old-school vad gäller min kära hårdrock men att jag så smått börjat lyssna på mer nya band med modernare sound. Dock har det soundet oftast varit just old-school fast i nyare tappning... Efter att jag blivit tipsad om den eminenta reklamfria rockradiokanalen P3 Rockster (webbradio enbart?) så fick jag lyssnandes på den en fet knytnäve i magen i form av bandet System of a Down med låten Chop Suey!
Det blev som en drog som gav ett beroende direkt! Var tvungen att införskaffa låten direkt (hur tänker jag inte tala om...) och lyssna om och om igen. Alternativ hårdrock som använder låtmakarverktygen på ett för mig väldigt nytt och uppfriskande sätt!! Egentligen kanske inget nytt under himlen men det dom åstadkommer helt enkelt tog tag i båda mina öron och ruskade om hårt! Brutalt! Vilken lycka!!
Tog reda på att låten kom från skivan Toxicity från 2001 och den var också tvungen att införskaffas (...) och där bara fortsatte snytingarna att hagla: Prison song, Deer dance, Atwa, Psycho, X och titellåten Toxicity m fl m fl...
Just titellåten är kanske den man ska lyssna på först om man vill ha en "mjukstart". Låtarna överraskar så pass att jag kommer på mig själv att skratta högt av ren trivsel. Det är inte ofta det händer... Frågade en fd breviskollega som själv musicerar och är i 20-årsåldern om han lyssnat på System of a Down och han tyckte de var väääldigt alternativa i början men blivit mer mainstream och kommersiella på senare år. Hmm. Låter som om det kan bli intressant att lyssna på de äldre plattorna men även de nyare för att höra om det stämmer. Väldigt intressant och förhoppningsvis lika roligt!!

image33

Kommentarer
Postat av: JCG

Ska kollas. Själv sitter jag med senaste nytt från gamla dinosaurer: Ozzy & Scorpions.
Ozzy: vissa låtar bra, både metal by the book & typiska Ozzyballader. Bäst en låt som klart är en känga åt svikarna Sabbath. Men varför karln ska leka med röstförvrängare kan man undra!
Scorpions: ännu en dussinplatta medelsvenssonmetal. Nån bra låt & resten trams. Scorpions dog när Uli hoppade av, punkt.

2007-06-11 @ 19:25:06
URL: http://www.nogg.se/jcg
Postat av: Tommy

När konstnären Uli stack så dog den bästa versionen av Scorpions. Med hårdrockaren Jabs var de ändå bra på 80-talet med Blackout som peak, tycker jag. De tvärdog när de märkte att de drog in cash på ballader och sen när de visslade om när muren föll...

2007-06-12 @ 09:43:28
URL: http://watchkeeper.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0