Tebax...

Så var man hemma igen från Gotland. Som tur är så har jag semester även nästa vecka så man kan mjuklanda lite... Gutelandet var GRYMT skönt och jag skulle lätt kunnat bli kvar där längre. Kanske för gott! Det är första gången jag känner så någon annanstans än där jag bor nu.
Det gläder mig oerhört att "brushan" i Mexiko klarade sig bra och även att han passade på att gifta sig. Grattis igen till honom och hans bättre hälft Pam!
Lite bildgalleri från Gotland. Vi plåtade typ 80-90 bilder så det blir ett minimalt axplock bara...

image64
Klassisk Visby-vy. Mur + vallgrav. Den närmaste delen av muren som ser lappad och lagad ut är den sk "Lübska bräschen". Lübeckarna tog sig in här på det oartiga sättet en gång... Fy!


image65
St Göransportens försvarstorn. Observera stenen som är inkilad i skyttegluggen! St Göran är bl a soldaternas skyddshelgon och den här skytten som stod i gluggen har allt att tacka sitt helgon... Om han överlevde shocken. Ja, stenen har suttit där ett par hundra år!


image66
En av Visbys alla katolska kyrkoruiner. Troligen St Nikolais ruin. Inte många av alla verkligen ståtliga (måste de ha varit) kyrkor överlevde reformationen när vi blev protestanter.


image67
Dock överlevde den här, St:a Maria. Numera domkyrkan i Visby. Svårt att tro att den är från samma tid som de andra ruinerna... 11-1200-talet alltså. Stilig kyrka dock!


image68
Inger + rauk. Nu är vi på Fårö. Blåsigt, blåsigare, Fårö...


image69
"Altaret" i Lummelundagrottan. Ett måste för alla Gotlandsturister. Så även för oss.


image70
Nej, inte gutarnas svar på Stonehenge utan Galgbacken. Förut låg det balkar mellan pelarna där snarorna hängde... Brott & straff, old-school!


image71
Jag har precis knäckt denna drygt 2000 år gamla labyrint! Därav kostar jag på mig en kanske lite stöddig uppsyn...


image72
Som sagt, Visby är en mysig stad! Avnjutes dock helst efter den värsta turistperioden!


image73
Så här transporterar man sig BÄST på Gotland! Motion med nöje kombinerat.

Kommentarer
Postat av: Montana

Fy fan,javligt nice pa Gotland!!
Later som ni hade det riktigt nice :)
Sa nu har aven du upplevt att vara pa ett stalle dar man kanner att man kan bosatta sig- visst ar det en harlig men laskig kannsla??
Sa jag kannde sa fort jag kom utanfor Sveas granser - "shit, vad fan gor jag darborta!!?? Har fiins sa javla mycket mer!!" :)
Take care bro!
Hors snart igen./Halsng Tony och Pam fran Tacoland!

2007-09-01 @ 17:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0