Siktet inställt...

Mitt historiaintresse har nog avslöjats i förra inlägget, misstänker jag. Viktigt och fantasieggande ju! Tycker nog fortfarande att Indiana Jones har coolaste yrket: arkeolog. James Bond, Stålmannen, Rambo, Rocky eller vad det nu finns för nördiga andra yrkesutövare på filmduken: Gå och göm er när arkeologen ska fram!!
Det låter ju inte så tufft men....

Mina planerade projekt för den kommande solfyllda och varma delen av året:

- Årliga besöket till Birka. Lika kul varje gång! Sist hann vi med att besöka Ansgarskapellet OCH den korta guidade turen. Lyx! Gjorde inget ens när jag blev getingstucken på halsen när vi skulle äta picknicklunch men det var nog en hämnd från vikingen vars gravhög jag satt och käkade på... 
         
- Besöka muséet Tre Kronor. Jag och tanten hittade det förra året men då skulle de just stänga... Trots att det kostar inträde igen pga borgarna så ska jag absolut kolla in! Gamla slottet ju!!

- Besöka Vasa-muséet. Skandal att det aldrig blivit av men nu är det dags! Big time! Ingen hjältestory bakom det vraket direkt men det var ju den tidens största krigsskepp ändå. Måste ses!

- Måste nog kika in i Finska kyrkan vid Slottet också. Dels är jag döpt där men det är också en gammal idrottshall från 1600-talet, för de kronprydda i huset bredvid antar jag.

- Ska försöka tajma in minst en guidad vandring på Söder eller Gamla stan också. Guiderna brukar vara personer som brinner för ämnet så bara det brukar vara värt upplevelsen!


Kommentarer
Postat av: veronika

..det finns mycket hörn och vrån i gamala stan att upptäcka...själv upptäckte jag en jätte smal gränd..trodde jag sett fel men där inne mellan dessa hus väggar fanns det en gubbe med en loppis..massor av diverse grejer hade han där...fatta inte hur han fått in allting egentligen..fick ju själv gå sid ledes för att komma in:D

2007-04-06 @ 10:40:47
URL: http://akinovas.blogg.se
Postat av: JCG

Right on, dude. Historia rockar, särskilt medeltiden. Är inte av slarv & fantasibrist jag nu beställt & fått igång Discovery & Viasat History ;-)

2007-04-06 @ 13:27:04
URL: http://riffraff.blogg.se
Postat av: Tommy

Vår stad har MASSOR att erbjuda!! Vi är priviligerade egentligen... Discovery ska vara Civilisation, den "vanliga" har nada historia utan bara motor och brobyggen och skit! Viasat history... Duuude! :-)

2007-04-06 @ 23:33:36
URL: http://watchkeeper.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0